Sidebar

Dubbdäck, Pannlampa - ut och cykla!

Testat
Typografi

Vintermörker... Kräng på dubbdäcken, tänd en pannlampa och ut och cykla!

Det tog ganska många år av MTB-cykling innan jag provade på vintercykling. Varför vet jag inte? Nu känns det helt naturligt

att plocka fram dubbdäcken och ge mig ut med grymt bra fäste på hårdpackade snöiga stigar och grusvägar. Och varför inte, jag har ju åkt flera vasalopp i massa minusgrader så varför skulle det inte fungera lika bra att ut och cykla iförd liknande klädsel!? Men idag är det 1:a advent, mjuk och blöt barmark, någon enstaka snöflinga i luften trots att det är några plusgrader här på Värmdö. Men det är dags för dubbdäcken!

Jag var ute på mina lättrullade Racing Ralph förra helgen. Det gick bra förutom ett ofrivilligt dopp i sjön längs Värmdöleden. En blöt snedställd rot fick tag i mitt bakhjul och jag gjorde någon avancerad highsider och baklängesåkning ned i sjön. Som tur var hade jag lite balans kvar så jag stod plötsligt bara med vänsterbenet i sjön med vatten över knäet.

Mina dubbdäck har gått en vinter men är fortfarande snudd på i nyskick. Gumminabbarna är ordentligt grövre än på mina sommardäck och biter fint i den mjuka barmarken. Ståldubbarna är riktigt pålitliga även på blöta rötter. Jag borde gjort mitt däcksbyte så fort höstrusket började.

 

Jag har ca 500 m på asfalt ut ur området innan jag är ute på Värmdöleden. Ståldubben rasslar som vinterdäcken på bilen, men lite försiktiga svängar bara så går det bra. Väl inne på stigen i skogen blir det en helt annan upplevelse. Jag har fortfarande förra helgens slirande och hala rötter i minnet. Men nu biter däcken otroligt bra i den mjuka förnan. De grova gumminabbarna gräver sig ned i det mjuka. Till och med i botten på decimeterdjupa lerhål har jag fäste att trampa mig upp ur hålen. Skön känsla!

Ståldubben biter bra i rötterna, till och med i de som går på diagonalen som annars är otroligt förrädiska. Också på de bitvis kala berghällarna har jag hyfsat fäste trots rasslande ståldubb. Bättre än jag trodde faktiskt. Klättringen uppför i långa och branta ”Åkes backe” med rötter på tvären går hur fint som helst, rakt upp utan ett enda bakhjulssläpp när jag sitter tungt och trampar hårt.

Jag kör med slang i däcken och ganska hårt pumpade om man jämför med de som kör slanglöst. Jag har fått min beskärda del av genomslagspunkor ”snake bite” och tar hellre något sämre fäste för att slippa besväret med punka på en träningsrunda. 2,5 bar tycker jag funkar bra med både fäste och minimal punkarisk på genomslag, när jag kör fulldämpat.

Man skulle ju kunna tro att de grova dubbdäcken är otroligt tungtrampade jämfört med de findubbade Racing Ralph. Så är det kanske, men det är inget jag märker av i det mjuka underlaget. Det känns snarare som det går lättare och fortare nu och beror kanske på en mycket skönare och säkrare känsla på cykeln.

Skymningen kommer smygande fort nu såhär sista helgen i november. Pannlampan tänds för att lysa upp höstrusket sista biten hem. Höst och vintercyklingen får en extra dimension av att cykla med en stark och bra pannlampa genom skogen. Det blir lite av en tunneleffekt och allt känns som om det susar förbi mycket fortare. Kul! 

Väl värt att pröva om du inte gjort det. Skaffa en ordentlig lampa att sätta på hjälmen ovan skärmen så slipper du bli bländad av blänk från cykeln och minskar också risken att köra dig själv sjösjuk (en erfarenhet från nattkörning med enduromotorcykel). Sitter lampan på styret blir ljusbilden lite jobbigare och fladdrigare i skogen.

Det finns hur dyra och bra lampor som helst, men så finns det också riktigt bra, starka diodlampor från Kina mm på e-bay. Själv testar jag nu en kina-lampa för ca 350:- på e-bay. Den fungerar klart över förväntan. Möjligtvis är batteritiden inte på topp. Ska man ut en timme eller mer får man för säkerhetsskull ha en extra acc eller en ”nödpannlampa” med sig så man kommer hem.

Det positiva med att det är lerigt och inte fruset i markerna ännu (förutom att det är kul cykling) är att vattenslangen på husknuten fortfarande fungerar. En ordentlig avsköljning med vattenslangen och en diskborste efter varje runda får cykeln att hålla sig ganska fräsch över tiden. Samtidigt får skorna och crossbrallorna jag har som överdrag över cykelbyxorna en ordentlig avskurning. In med grejorna på tork i garaget så är allt redo för nästa runda.

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR