Sidebar

Vårens första träningspass? – Kränga däck!

Tips & Råd
Typografi

Vårsolen hänger kvar lite på kvällarna nu. Sommartiden gör sitt till och man kan börja utnyttja de där timmarna efter jobbet till riktigt sköna kvällsrundor. Fortfarande lite kyligt i luften, men skönt ljus med långa skuggor.

 

Det börjar också dra ihop sig till race-premiär för många, om man varit listig nog att anmäla sig till ett tidigt lopp för att tvinga sig själv att komma ur vinterdvalan. Årets första lopp kan även innebära lite ringrostiga tävlingsnerver, och då är det skönt att känna att man har ordning på grejorna och är väl förberedd för det mesta som kan inträffa.

Här följer ett hemmagjort träningstips som gör stor skillnad när det gäller, och ger bra självförtroende. Kränga däck utan stresspåslag och mjölksyra i pumparmarna.

Alla kanske inte uppskattar inslaget exakt då det inträffar, men efteråt brukar alla tycka att det är grymt bra att få träna då och då.

Gör så här på din nästa träningsrunda, själv eller med kompisarna. (Det är klart roligare med kompisar som man kan överraska och sporra lite).

- Cykla på ordentligt så du/ni har kommit igång och är ordentligt varma.

- Då du siktar en lämplig öppen skogsglänta eller grusvägskorsning eller liknande, ropa högt: Bakhjuls-punka för alla vid ”korsningen”.

- Rulla fram till korsningen och ta de 10 sekunder det tar till att mentalt förbereda ett slangbyte. Har du överraskade kamrater med dig kan du nu passa på att förklara vad som händer och vad som ska göras, på tid…

- Stanna och starta tidtagaruret i telefonen.

Det är nu du inser om du glömt några saker i ”packningen”. Finns pump, däcksjärn, extra slang, verktyg om det behövs för att lossa hjulet mm. Det är inte heller omöjligt att du har någon trilskande kamrat som inte alls tycker det här var någon bra ide, men då är det bästa att stoppa tiduret och ta ett litet filosofiskt snack om det kan vara bra att öva på detta inför nästa race med insikten att man kan få punka 3 km före mål…

Hela upplägget går ut på att:

- Töm all luft med hjulet på cykeln.

- Tag av hjulet och kräng av däcket.

- Ta ut hela slangen och rulla ihop den (för att simulera ny slang)

- I med den ”nya” slangen (som är samma gamla…)

- Kräng på däcket och pumpa. Här är tricket att rytmiskt pumpa tillräckligt mycket med den lilla ”fjant-pumpen” utan att få mjölksyra i armar eller ben. Jo, benen gillar inte att sitta på huk när du gör detta, en bra erfarenhet när du är mitt i ett race.

- På med hjulet, packa väskan, få ordning på glasögon och handskar mm.

- Stoppa klockan när första skon klickar i pedalen. (Eller ta mellantid om ni är fler som kämpar och blir klara på olika tid).

Nu är det bara att komma på snabb rull igen. Benen kanske har stelnat till eller så blev det mjölksyra av pumpandet i alla fall. Här är det skönt om det är ganska öppen och lätt-trampad terräng eftersom det kan vara kul att snacka lite med kamraterna om hur det gick. Några erfarenheter att dela med sig av eller någon som kan ta att bli lite extra ”trackad” för sin taffliga insats?

Med några sådana här inslag i träningsrundan, själv eller i grupp, i början av säsongen släpper tävlingsrädslan för ett punkastopp ordentligt. Och skulle det inträffa kan man lätt ta de ca 5-10 minuter det kan ta att skifta slang som välbehövlig vila istället för ett stort stresspåslag som gör att man kommer igång igen som ett nervvrak med mjölksyra och bara har massa negativa tankar.

Är du ute själv på träningsrundan kan du som omväxling roa/plåga dig med en simulerad framhjulspunka nästa gång en ”duva” flyger över grusvägen, eller något annat vilt.

Testa gärna på kompisarna, alltid retar det någon...

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR