Sidebar

Elakt väder – Elakt träningspass

Träning
Typografi

Sköna Maj – Snålblåst, Duggregn och BACKTRÄNING

 

Våren är här. Norrmännen har firat sin nationaldag för några dagar sedan och sista halvan av maj bjuder på finväder… eller inte! Regnet öste ned nyss, men har nu övergått till någon sorts duggregn. Ett träningspass är inplanerat men lockar inte speciellt mycket. Men lösningen är enkel. Elakt väder – Elakt träningspass. Då glömmer man vädret. Källartermometern visar på imponerande ”under tio”.

 

Det var på kick-off’en vi hade med MTB24.SE i Spanien nyss där min gode vän Andreas avslöjade lite av sina hemliga knep. Han har alltid varit ett konditionsmonster och sedan han lärde sig rundtrampet ordentligt ligger han alltid ett litet, men ytterst irriterande, snäpp före i flås och fart. Men då solen stekt en hel dag och en kall pilsner svalkade skönt efter att cyklarna var parkerade för dagen kröp det fram: Backträning! En ingrediens av hans ”hemliga” träning innehåller backträningspass. I hans hemmatrakter har han en riktigt brant, lång och seg backe på ca 4 minuter. Det handlar om att under ett helt träningspass köra hårdast möjligt upp för hela backen, vända på toppen och få återhämtning på vägen ned. Sen är det bara direkt på backen igen osv. Inget annat än detta under hela passet. Sen är det hem och vila.

Då så, bara bita ihop hädan efter om man inte ska komma för långt efter. Det gäller att ha backträningspassen inplanerade i förväg en gång i veckan, så det går inte att komma undan och slingra sig med ursäkter inför sig själv, om man ska göra det här någorlunda seriöst och få effekt. I min närhet kan jag inte få ihop någon 4-minutersbacke vad jag vet. Men långbacken ner till viken kanske duger? Det visar sig senare att den tar 2:10 från botten till toppen med mjölksyran brinnandes i låren. Det duger fint.

En till sak innan du börjar. Bestäm hur många vändor du ska köra i förväg! Jag kan sätta en spänn på att då du är halvvägs kommer din skalle hitta på alla möjliga undanflykter så som att du varit ganska duktig och det nog räcker nu osv. bara för att få åka hem. Bit ihop!

Från botten på backen nere i viken börjar klättringen lite lagom för att sedan plana ut ett kort stycke. Där efter kommer det ett lång-segt parti innan backen brantar upp igen efter en krök. Det blir så tunga växlar som möjligt men fortfarande med hög kadens uppför. Flåset och mjölksyran i benen kommer igång ungefär samtidigt. Halvvägs börjar det bränna i benen och andningen är ansträngd. Sista biten upp till toppen, sen kippar man efter andan som en guldfisk på land och mjölksyran bränner ordentligt. Vänster insida/baksida på låret har nästan krampkänning så det borde betyda att jag faktiskt jobbade ordentligt med rundtrampet också i den ganska höga kadensen jag hade. Bra tillfälle att också träna så rundtrampet hänger med hela vägen upp.

Ett antal vändor till blir det, men för att bryta av enformigheten tar jag från botten en annan grusbacke upp till en annan topp och sen ner igen till långbacken. Den här grusbacken brantar på ordentligt och lilla klingan fram är ett måste. Här når man toppen efter bara 45 sekunder, men redan efter 10 sekunder smäller mjölksyran till ordentligt. Bara bita ihop och fortsätta upp. Lika mycket mental träning som fysisk att cykla vidare med mjölksyra i låren.

Hemma igen efter ett totalt sett ganska kort träningspass. Men det funkade, jag glömde helt bort vädret. Bara att se till nu så man klämmer in det här en gång i veckan mellan de andra passen så kanske skogsbackarna blir snällare i år.

Och varm blev jag…

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR