Sidebar

Test: Hjälmlysen

Testat
Typografi

Som riktigt inbiten MTB-cyklist vill man utnyttja så stor del av vinterperiodens alla timmar att cykla på "riktigt" istället för att stirra in i väggen hemmavid på spinningcykeln. Under höst och vinter är dagsljus sällsynt, men med rätt ljus på cykeln och/eller hjälmen förvandlas natt till dag. Eller? Här har vi testat ett antal lysen som lämpar sig bra för att montera på hjälmen, och vi har blandat friskt mellan lampor av LED- och Xenon-modell. Dålig sikt är inte bara jobbigt rent allmänt utan ökar även risken för olyckor.

 

Mer ljus betyder i regel bättre sikt, som i sin tur betyder högre säkerhet. I mörker ser det mänskliga ögat bara 5 procent av vad det ser i normalt dagsljus, och i vid dålig sikt blir man fortare trött i ögonen och tappar lättare fokus. Men med ett effektivt hjälmlyse kan cykelturen i vintermörkret bli ett sant nöje.

Faktum är att med ett riktigt bra hjälmlyse kan det ibland vara att föredra att stänga av cykelns strålkastare (om sådan finns) och enbart låta hjälmlampan sprida ljus över tillvaron. Detta kan ofta vara lösningen för dig som är känslig, och känner av en sjösjuke-liknande effekt då cykelns ljuskägla gungar fram. Eftersom hjälmlyset hänger med i huvudets rörelser minskar denna sjö-sjuke-effekt kraftigt.

Du som inte har provat att köra "på riktigt" med cykel i mörkret, uppbackad av ett riktigt bra lyse har missat något. Känslan att dundra fram i på skogsstigar och grusvägar i mörkret är minst sagt speciell. Samtidigt kan det vara en riktig pina om strålkastaren är ineffektiv och dålig. Men vad är det egentligen som gör en lampa bra, och vad ska man tänka på vid köp? Måste man verkligen köpa en lampa för tusentals kronor eller räcker det med en liten enkel pannlampa för några hundralappar?

I vanlig ordning finns ingen regel utan undantag och det gäller även i detta fall. I vårt test hade vi med en liten smidig LED 3 Watts pannlampa från LedSavers som inköptes hos Kjell o Company och kostade 249 kronor. Dyrast i gänget är Illumin 8 LED, som kostar 3995 kronor.

Monteringen av pannlamporna i testet var i grunden tämligen enkel, bortsett från de lite kraftigare enheterna som kräver lite mer omsorgsfullt montering, där du kan välja superstark dubbelhäftande tejp för lite mer permanent montage, eller superkardborre med dubbelhäftande tejp (vilket gör det enkelt att ta bort/och montera lyset om och om igen.

Givetvis är det inte läge att borra eller skruva direkt i hjälmens skal, då detta försämrar hjälmens skyddande effekt kraftigt. Självklart kan man även montera samtliga av lamporna vi testat direkt på cykeln, och i vissa fall är det vad de i grunden är tänkta för. Men då tappar du en del av fördelarna som det innebär att ha lyset på hjälmen. En av nackdelarna med att bära lyset på hjälmen, förutom den ökade vikten, är att du ökar risken för att fastna eller köra in i lågt hängande kvistar.

 

VURPKONTAKT ETT MÅSTE  VID MONTERING AV BATTERI PÅ CYKELN

En mycket viktig detalj om du monterat batteripack på cykeln är att se till att kabeln som löper till hjälmlyset har en bra "vurp-kontakt" monterad, så att du inte rycker sönder kablaget då du kliver av cykeln i all hast och glömmer/eller inte hinner koppla lös dig först.

 

LED ELLER XENON?

Strålkastare med lysdioder eller LED som det också kallas är på stark frammarsch och enligt många är denna teknik framtiden. På marknaden blir det allt vanligare med den här typen av belysning och samtidigt pressas priserna allt längre ner.

Både Xenonljus och LED-lampor är tämligen effektiva och drar således förhållandevis lite ström, vilket passar perfekt vid mörkerkörning, och inte minst lampan ska drivas med ett litet batteripack.

 

MJUKT ELLER VASST LJUS

En aspekt som påverkar hur pass bra ett ljus är, är hur trivsamt ljuset är för ögonen. Ett allt för skarpt, vitt, ljus kan av många upplevas som jobbigt, där gränsen mellan det upplysta fältet och det mörka blir allt för kraftig.

En av de saker som många tillverkare brottas med är det faktum att det är mycket svårt att skapa en lång och smal ljusbild med LED-lampor. Personligen anser jag att superlång räckvidd har mindre betydelse i detta fall. Då du far fram i hundra kilometer i timmen på en rak, jämn och stor väg/spår/stig har det större betydelse. Men slingrar du fram i skogen med träden tätt inpå räcker en räckvidd på 100 meter långt, då du färdas närmare 14 meter i sekunden om du kör i 50 kilometer i timmen. I tät skog är snararare ett ljus med bredd att föredra, i synnerhet för snabba och kraftiga kursförändringar.

En del tillverkare av Xenon-strålkastare hävdar en räckvidd på närmare 1000 meter, men där oberoende tester har visat en räckvidd på mellan 250-350 meter för olika typer av Xenonljus beroende på modell. Samtidigt har räckvidden på motsvarande LED-strålkastare då uppmäts till strax över 200 meter. Alltså något kortare. I gengäld får du då vad jag anser vara ett lite behagligare ljus med en mjukare övergång mellan "tokljust" och nattsvart mörker.

Vilket ljus som är bäst för just dig beror i vanlig ordning på vad du har för personliga önskemål och vad du tycker är viktigast: lång räckvidd och smal ljusbild eller kortare räckvidd och bredare ljusbild. Dessutom ska du ha i beaktande att allt för vitt ljus kan ha en bländande effekt, framförallt i snö eller tätare björkskog där trädstammarna kan reflektera ljuset på ett störande vis.

Samtidigt är det i regel slöseri med ljusstyrka om en strålkastare sprider mycket ljus uppåt och ner i backen. Allt för kraftigt ljus nära fronten på cykeln kommer att ge en bländande effekt. Ännu värre är att det kommer att lura dina ögon att titta dit, rakt ner framför cykeln, istället för att höja blicken.

Det är också viktigt att lampann som är monterad på hjälmen inte väger allt för mycket, då det kan bli jobbigt i längden. Dessutom bör du ha i beaktande att det är sämre att ha en lampa på huvudet om olyckan är framme, men samtidigt kommer bra lyse minska risken för att något olyckligt ska inträffa.

När du fäster lampenheten på hjälmen gäller det att du placerar det rätt så att ljusbilden inte störs av hjälmens skärm eller skal. Dessutom är det viktigt att infästningen blir tillräckligt stadig, så att ljuset inte gungar i otakt med hjälmens rörelse. Rikta in det då du har någorlunda korrekt körställning på cykeln, så att ljusbilden blir optimal.

 

VILKET LYSE ÄR BÄST?

Vilket hjälmlyse som är bäst är faktiskt en smaksak, även om vi kan räkna bort ett och annat lyse direkt. Den lilla pannlampan från LedSavers hjälper föga för annat än promenader eller för att hitta en skruv på garagegolvet, men kan däremot vara smart som ett komplement för akutmekande eller nödfall ute i vildmarken, eller som komplement om du vill synas lite extra i trafiken.

Personligen anser jag att LED-lamporna från Illumin erbjuder det trevligaste ljuset, som påminner mest om dagsljus och även är behagligast för ögonen. Detta till trots för ett mycket kraftigt sken.

Nackdelen med LED-ljusen är att det i nuläget inte är superenkelt att byta en lampa. Därför är det bra att brinntiden uppges till tiotusentals timmar, eller upp mot 20 gånger mer än en typisk Xenon HID-lampa. I fallet med Xenon-lamporna är det enklare att byte ut en trasig lampa men i gengäld lamporna tämligen kostsamma med cirka 200-300 kronor/st.

Kollar man in effektförbrukningen i relation med ljusutbyte är det små skillnader mellan Xenon och LED. Däremot skiljer det sig då Xenon-lampan inte behöver kylning, vilket ljusstarka LED-strålkastare är i behov av. Viktmässigt och utrymmes-mässigt är detta till nackdel för LED-modellerna. I alla fall om man bara tänker på komponenterna som du placerar på hjälmen. Sett till totalvikt är LED-lysen lättare än motsvarande Xenon-modell.

 


 

 ILLUMIN 6 LED

 

LED-strålkastare som ger kraftigt vitt ljus med lång ljusbild och bra spridning vilket passar bäst för körning i exempelvis tätare skog där tempot är lägre. Enkel montering tack vare att allt sitter integrerat hos strålkastaren. Konstruerad för att få kylning av vind, och lämpar sig inte som arbetsbelysning. Minus för det aningen stora formatet och vikten. 

Modellnamn: Illumin 40W LED Lampa: 6 stycken LED, 40 Watt, 5700K. Vikt (uppmätt): 270 gram (komplett enhet). Övrigt: 13 W depåläge. Pris: 3750 kronor. Mer info: www.illumin.se


 

 

ILLUMIN 8 LED

 

Rektangulär LED-strålkastare med 8 stycken LED som verkligen gör skäl för namnet att förvandla natt till dag. Ger tillräckligt lång ljusbild för att kunna köra i högt tempo, samtidigt som lampan har bra spridning vilket gynnas vid körning i exempelvis tätare skog där tempot är lägre. Lampan innehåller linser som var och en kan ha en spridning på 14 grader, 20 grader eller 30 grader. Tre olika effektlägen finns, där det ena är 13 watts depåläge. Preics som dess syskonmodel är även denna konstruerad för att få kylning av vind, och lämpar sig inte för stillastående arbete. Enkel montering tack vare att allt sitter integrerat hos strålkastaren. Minus för det aningen stora formatet och vikten.

Modellnamn: Illumin 54W LED Lampa: 8 stycken LED, 40 Watt, 5700 K. Vikt (uppmätt): 272 gram (komplett enhet). Övrigt: 13 W depåläge finns. Pris: 3950 kronor. Mer info: www.illumin.se

 


 

MAGICSHINE 872 LED

 

Smidigt hjälmljuskit som har 4 stycken LED vilket ger ett kraftigt och vitt sken med god spridning. Däremot är räckvidden inte särskilt lång, även om det räcker gott vid exempelvis skogskörning. IP64-klassad vilket betyder att den ska palla för lite regn, men inte ett vakbak. Flera olika effektlägen finns och på en laddning är det möjligt att få ledljus under åtminstone en timme, även om tillverkaren anger det dubbla. Strålkastaren har en diameter på 42 millimeter och är 49 millimeter lång. Dess slimmade format och det faktum att den endast väger endast 135 gram på huvudet inklusive hjälmfäste gör det till en behaglig lampa att bära på huvudet under längre tid. I paketet ingår Li-ion batteripack med tillhörande skyddsväska och laddare. Ett smidigt och prisvärt hjälmlyse som även passar bra för andra former av mörkeraktiviteter.

Modellnamn: Magicshine 872 LED Lampa: 4 stycken LED, CREE XP-G. Vikt (uppmätt): 135 gram (inkl. hjälmfäste). Övrigt: Fyra olika effektlägen, hjälmfäste, pannband och styrfäste ingår. Pris: 1499 kronor. Mer info: www.xxl.se

 


 

LEDSAVERS HC-X 3W LED

 

Vattentålig pannlampa med en stycken 3 watts LED och rödblinkande lampa baktill. Trots det minimala formatet sprider den ett tämligen skarpt ljussken från sig. I alla fall i närområdet. Någon räckvidd är inte att tala om, och inte heller ljusspridningen åt sidorna är stor. Tillverkaren anger en ljusstyrka på 100 lumen. Lampan är justerbar i vertikalled. Mjukt ställbart huvudband. Drivs med 3 stycken AAA-batterier. Fungerar bra som mekarljus och nödljus att alltid ha med sig på färden.

Modellnamn: LEDSAVERS HC-x 3W LED Lampa: 1 stycken LED, 3 Watt. Vikt (uppmätt): 129 gram (inklusive batterier). Övrigt: Med elastiskt huvudband. Pris: 249 kronor. Mer info: www.kjell.com

 


 

VISION X SOLSTICE LED WIDE

 

Solsticke Solo Pod från Vision X med 10 watts LED med 20 graders spridningsvinkel. Ljusstyrkan är inte jättekraftig och räckvidden på ljuset är inget att hoppa jämfota över, men duger gott som ledljus vid körning i lägre tempo. Solstice Solo Pod ingår i ett smart system där du kan montera och koppla ihop och variera i oändlighet. IP68-klassningen betyder att den ska hålla tätt på ner till 3 meters vattendjup. I tillbehörssortimentet finns exempelvis ett smidigt snabbfäste för hjälm med dubbelhäftande tejp. Dessutom finns uppladdningsbara batteripackar. Finns även som vit modell. Smidig att installera. Lämpar sig bäst som nödljus eller som ledljus vid arbete eller långsammare körning.

Modellnamn: VISION X Solstice Solo POD LED 10W Wide Lampa: 1 stycken LED, 10 Watt. Vikt (uppmätt): 201 gram (inklusive hjälmfäste). Övrigt: Hjälmfäste ingår inte. Pris: 1195 kronor. Mer info: www.bizzlight.se

 

 


 

VISION X SOLSTICE LED SPOT

 

LED 10 watt med 10 graders spridningsvinkel ger en tämligen koncentrerad ljuskägla. Ljusstyrkan är inte jättekraftig men räckvidden är aningen bättre än Solstice LED Wide som vi också testat. Lämpar sig bäst för körning i lägre tempo. IP68-klassningen betyder att den ska hålla tätt ända ner till 3 meters vattendjup. Plus för att det finns en hel del praktiska tillbehör, som exempelvis ett smidigt snabbfäste för hjälm med dubbelhäftande tejp. Dessutom finns uppladdningsbara batteripackar och ett handtag som förvandlar lampan till ett sökarljus. Finns även som vit modell.

Modellnamn: VISION X Solstice Solo POD LED 10W Spot Lampa: 1 stycken LED, 10 Watt. Vikt (uppmätt): 201 gram (inklusive hjälmfäste). Övrigt: Hjälmfäste ingår inte. Pris: 1195 kronor. Mer info: www.bizzlight.se

 

 

LJUS OCH FÄRGTEMPERATUR

Allt ljus har olika färger. Ljusets färg mäts i skalan Kelvin (K). Ljus från stearinljus har en röd färg med en ganska låg färgtemperatur på omkring 1 000 K. En vanlig glödlampa har en färgtemperatur på cirka 3 000 K och även det en ganska röd färg. Utomhusljus en klarblå sommardag ligger färgtemperaturen närmare blått (cirka 6 000 K) medan det en solig vinterdag i snön kan den nå upp till 10 000 K, vilket alltså är ännu blåare.

= 3000K gult ljus

= 4300K vitt ljus med ett gult sken

= 5000K vitt ljus

= 6000K vitt ljus med lite blått sken

= 8000K vitt ljus med ett blått sken

= 10000K blått ljus

= 12000K blått / violett ljus

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR
Sign up via our free email subscription service to receive notifications when new information is available.