Sidebar

Som riktigt inbiten MTB-cyklist vill man utnyttja så stor del av vinterperiodens alla timmar att cykla på "riktigt" istället för att stirra in i väggen hemmavid på spinningcykeln. Under höst och vinter är dagsljus sällsynt, men med rätt ljus på cykeln och/eller hjälmen förvandlas natt till dag. Eller? Här har vi testat ett antal lysen som lämpar sig bra för att montera på hjälmen, och vi har blandat friskt mellan lampor av LED- och Xenon-modell. Dålig sikt är inte bara jobbigt rent allmänt utan ökar även risken för olyckor.

Under vårens MTB24-cykelresa till Spanien blev det ett och annat besök hos olika cykelhandlare i Alicante-regionen. Under en av dessa besök fann jag en ett smart litet justeringsverktyg för skivbromsar. Det kommer bli standard i verktygsväskan framöver…

Någonsin funderat på fulldämpat i skogen? Är det rädslan att viktökningen jämfört med din bantade hard-tail ska hålla dig nere i lerhålen, eller kanske är det prislappen på cyklarna som sätter begränsningarna? Det finns många saker att ta hänsyn till när man ska välja cykel. Hur kör jag, vad gillar jag, vad är viktigt – performance eller comfort? Och kanske inte minst, vad är en rimlig prislapp?

På marknaden finns ett stort antal actionkameror och glasögon med integrerade kameraenhet i olika prisnivåer. Pivothead är en tillverkare som onekligen verkar ligga i framkant, och lagom till att jag utvärderar modellen Durango från Pivothead lanserar företaget den nya generationen glasögon som kallas SMART, som är uppdaterad med WiFi och en del andra spännande finesser.

Vid cykling eller annan form av utomhusaktivitet under lite kyligare dagar är praktiska, värmande och sköna underkläder ett måste. Jag har testat Halvarssons underställ av ylle med Outlast och acryl.

För några år sedan lanserade svenska KORI vad som vid första anblick ser ut att vara ett vanligt ryggskydd. Men när man synar det lite noggrannare finner man ett par blixtlås, och när man öppnar dessa förvandlas ryggskyddet Coyoute till att även vara en ryggsäck. Genialiskt. MTB24.se har testat produkten, och här kan du läsa vår utvärdering.

Fler artiklar...