Sidebar

Växelöra av - Bygg din Single Speed i skogen

Tips & Råd
Typografi

Ute på träningsrundan, djupt inne i skogen på härligt vårkladdiga skogsstigar. Sköna mjuka torra stigar med hög fart varvas med geggiga traktorspår där någon skogsmaskin varit i farten. Det farliga med områden där skogsmaskiner varit framme är alla kvistar och grenar som ligger kvar i åratal, torra och stenhårda. De där elaka pinnarna ska du passa dig för. Det är när man cyklar över någon torr kvist tjock som en tumme och knäcker den på mitten och halvorna hoppar upp som man får trampa försiktigt.

 

Får du in en pinne i ekrarna mellan kedjan-bakväxeln så smäller det bara till så står du där med hela bakväxeln i handen och ett avslaget växelöra. Som tur är så går växelörat av som det ska, så inte hela bak-ramen spricker.

Av egen erfarenhet försöker jag nu mer alltid ha ett växelöra i sadelväskan tillsammans med verktyg, slang och pump. Men den här sköna lördagseftermiddagen var det min kamrat Ola som var djupt ned i en lerpöl med full fart när det small. Inget växelöra i Olas packning, och inget som passar från mig. En snabb fundering om närmaste väg hem, koll på telefon-GPS’en och konstaterande att det blir jobbigt att gå. Lite mekande får det bli…

För att få loss bakväxeln från kedjan lossas de två små-hjulen. Då blir bakväxeln också ganska smidig att tejpa upp längs ramen. Använd något att binda upp den med, t.ex. en rem från din camel-bak, och placera den listigt så du inte skaver sönder lacken på cykeln. Tänk också på att foten ska få plats att trampa runt sedan så hälen inte slår i och vinklar in växeln i hjulet.

Använd kedjebrytaren och tryck ut en pinne ur en länk. Se sen till att måtta med kedjan på lämplig växel för att få fram var du ska bryta nästa länk. Lagom tung växel för att cykla lagom fort på grusväg rekommenderas, någon stans i mitten. Där det är knixig och långsam skogscykling kan du lika gärna gå/springa med cykeln.

Bort med någon decimeter kedja och nita ihop med en av sprintarna. Här behövde vi bara trycka till lagom djup och sen satt sprinten ordentligt på plats. Något nitande från andra sidan behövdes inte på den här kedjan.

Så där, ett single speed bygge mitt i skogen. Här får du passa dig lite då det blir stökigt och skakigt. Bakdämparen är ställd i sitt hårdaste läge för att minska risken att geometrin och kedjelängden ska ändra sig. Men om kedjan troligen inte sitter perfekt avpassad i längd och spänning kan det bli en ofrivillig växling om det skakar i sidled. Växling till tyngre (mindre) i bak gör inte så mycket, men om det hugger tag i ett större bakdrev kan det bli tvärstopp i trampningen eller ett kedjebrott.

Men på fin skogsstig och snabba grusvägar fungerar single speed arrangemanget finfint.

Modifieringen håller fint och hela träningsrundan kan genomföras ända hem till civilisationen och räddningen. Det blev en riktigt skön tur trots allt där Ola fick öva på ordentligt hög kadens på de snabba grusvägspartierna på sluttampen.

Sign up via our free email subscription service to receive notifications when new information is available.