Sidebar

Körteknik med Emil Lindgren

Tips & Råd
Typografi

Körteknik med Emil Lindgren (eller sluta far fram som en elefant genom skogen)

November 2014. Shimano som har dragit ihop en helt gratis MTB cykling med coachning i cykelteknik. Dagens coach är Emil Lindgren

EGO: Jag har cyklat MTB en bra stund nu. Jag har tyckt att jag har ganska bra koll på tekniken över stock och sten. Med en bakgrund från enduro och offroadkörning på motorcykel har jag alltid känt mig bekväm över rötter och leriga stigar även på cykel. Och som glad motionär har jag genomfört ett flertal Cykelvasor och Lida Loop´s med tider jag tycker jag inte behöver skämmas för.

Men nu har mitt ego fått sig en knäck. Efter en riktigt bra förmiddag med Emil Lindgren (SM- och VM-medaljör på MTB) som coach i cykelteknik har jag insett att jag kör som en elefant genom skogen, bara brakar på.

Men det sköna med den insikten är att jag blev himla taggad att få fason på min körning och motivationen för MTB cykling nu i vår 2015 är på topp. Jag kanske kan bli snäppet bättre, och hänga av polarna i fajten om vem som är snabbast i skogen. Just nu är det alldeles för jämnt…

DAGEN: Som sagt, det är Shimano som har dragit ihop en helt gratis MTB cykling med coachning i cykelteknik. Dagens coach är Emil Lindgren, cykelproffs på MTB med massor av SM-titlar, drösvis med andra utmärkelser och ett VM-silver från förra sommaren. Han har dessutom en bra assisterande coach i Mattias Särnholm , från Kanal 5´s ”Roomservice”, som även är grym på MTB och placerar sig bra i de lopp han kör. Mattias vapendragare Johnnie Krigström, även han från ”Roomservice” är med som dragplåster och vass MTB-cyklist. Och sist men inte minst bland storheter är Emma Johansson, cykelproffs på landsväg med ett OS-Silver och flera VM-Silver och VM-Brons i bagaget, med och leker i skogen. Emma som har en karriär på MTB sen tidigare behöver inte skämmas för sig i skogen.

EMIL: Den Emil jag möter på morgonen utanför Cykelmässans portar, i Kista utanför Stockholm, är en glad och avslappnad kille. Det märks att han har gjort det här förr, och på sin hemsida skriver han om sig själv: ”Jag anser mig själv vara en utav världens mest tekniska crosscountry-cyklister och har under årens lopp fått mängder av förfrågningar om att hjälpa till och lära ut. Jag har fortfarande ett ganska tajt schema som proffscyklist men jag har bestämt mig för att försöka hinna med mer kurser och liknande framöver. Mycket för att det ger även mig motivation att se andra utvecklas.”

CYKLINGEN: Vi är ett lagom stort gäng glada motionärer (ungefär 20-30 personer totalt) som samlats denna halvgråa höstmorgon. Blött på backen men inget uppifrån, skönt. Väl på rull märks tidigt att alla är taggade och ganska erfarna MTB-cyklister. Ingen vill söndagsåka sist, men alla visar hänsyn och glada miner. Ganska direkt in på en skogsslinga och upp för en backe, där Emil som låg först har hoppat av och strategiskt inspekterar varje cyklist som klättrar förbi. Själv befinner jag mig någonstans mitt i ledet och är inte riktigt med i växlarna när uppförsbacken kommer. För tung växel i, men ser Emil ståendes i backen och hinner fåfängt tänka att om jag växlar ned nu och det hänger sig blir det tvärstopp och pinsamt. Så jag tuggar på uppför.

Väl uppe stannar vi till allihop och får sedan domen gemensamt av Emil. Ungefär 80 % kör på för tung växel i backen. Emil förklarar pedagogiskt att med för tung växel så kommer man inte igång så snabbt om man tappar fart vid passage av en stenbumling eller hinder på väg uppför. Det gäller att få upp farten uppför med ordentligt hög kadens innan ett eventuellt hinder, sedan låta cykeln i princip av sig själv rulla/ta sig över hindret eftersom det då kan vara svårt att få något fäste för bakhjulet. Har man då rätt växel från tidigare är det lätt att klippa i med benen och få upp farten igen efter hindret.

Emil guidar oss vidare till ett perfekt ställe han har sett ut för att träna på det precis nämnda. Alla trampar friskt, alla kör stopp. Nästan… Emil flyter förstås uppför, men sen är det stopp för de flesta. Någon klarar hela vägen någon enstaka gång. Testa igen och igen… Kul teknikträning, och skönt att inse att fler än jag kan köra stopp när det är blött och brant.

Vidare genom skogen går det undan ganska bra. Emil stannar upp hela gruppen vid ett stigparti med lagom mycket sten och rötter i en mjuk svacka. Alla klämmer upp sig i skogskanten på Emils begäran och tittar intresserat på då Emil cyklar fram och tillbaka några passager och förklarar tekniken. Det gäller att hela tiden jobba med framhjulet. Placering och lyft. Bakhjulet säger Emil sköter sig själv i princip men det gäller att tänka på var och hur man sätter framhjulet. När man vet det och ser Emil komma farande genom skogen kan man se hur han hela tiden jobbar med små, små lyft med framhjulet där han sätter det både i sidled men också lyfter över rötter och småhinder som jag själv bara brukar cykla rätt över. Enligt Emil så gäller det att få ett flyt som sparar så mycket energi som möjligt så man kan klippa i med all kraft uppför och där det behövs. Utför och på platten genom skogen kör han nästan på rull för att spara energi. Men jag inser ju snabbt att det han kallar för att köra energisnålt genom skogen kräver att man orkar jobba med cykeln.

Längre in i cykelpasset stannar vi upp vid foten av en backe. Stämningen är på topp i hela gänget och det skojas friskt mellan alla. Emil sätter nivån på dagens prestation med att den som klarar sig hela vägen upp ska få en gratis träningshelg hemma kring hans hemmatrakter. Och dessutom sätter han press på Emma att om hon kommer hela vägen upp ska hon få vad hon vill! Så alla börjar förstås stressa henne om att Ferrarin står där uppe på toppen. Underlaget är upptrampad höstfuktig skogsbacke med inslag av små stenknotor, gamla barr och lite klipphäll i ordentlig lutning. Alla ger sig på backen en i taget på led. De flesta kommer långt, men ingen klarar sista 3:e-delen med en aggressiv bergsklack. Emil passar på att avslöja att det tog honom tre försök kvällen före innan han satte den. Tricket är att hitta stigen som inte finns. Han visar medan alla står inklämda i skogskanten. Före bergklacken skråar han ut åt sidan och rundar en tall som står någon meter ute i skogskanten och vänder sedan in igen och tar hällen i en helt annan riktning. Trots det fuktiga underlaget flyter han upp för berget och grejar sista 3:e-delen med bara en liten fotisättning vid ett bakhjulssläpp. Alla ger sig förstås ut för att prova på nytt, men de allra flesta får se sig besegrade och kommer inte upp till tallen som ska rundas. Endast en Värmdöcyklist, Andreas, lyckas komma runt och skråa upp till bergknallen, men där är det stopp. Det blev billigt för Emil.

Det som slår mig när jag står bredvid och ser Emil köra uppför är att han jobbar med framhjulets placering hela tiden, även uppför. Den stenbumling jag körde stopp på med framhjulet, så att bakhjulet spann till och klättringen tog slut, flyter Emil över med ett välplacerat framhjulslyft.

INGENJÖREN: Man är ju som man är, och eftersom jag är ingenjör i botten så börjar ju krafter, vinklar, friktion och kraftkomposanter snurra i huvudet. Och med allt det som Emil berättar slår det mig att det är ju självklart att det är så man ska cykla i skogen. Om jag kör som vanligt uppför en backe och cyklar rakt på och över en liten stenbula så blir det ju en kraft vid påkörningen som lyfter framhjulet upp på stenen. Men om stenens vinkel i träffen på däcket är 45 grader blir det ju en lika stor kraft även bakåt som saktar ner cykelns fart.


Om jag istället trycker till och lyfter framhjulet över stenen blir det ingen bromsande kraft samt att jag dessutom får fart framåt av det extra tryck i pedalerna som behövs för lyftet. Och om framhjulet dessutom landar på stenens baksida får framhjulet en liten rull på stenen i nedförsbacke som hjälper till att hålla farten uppe. Så enkel princip att det bara måste funka. Jag bestämmer mig för att testa ordentligt på min nästa skogsrunda hemma.

Förmiddagen närmar sig sitt slut. Emil och flera av de andra har tider att passa på Cykelmässan där de ska hålla föredrag mm. Det blir en trevlig avslutande cykling ner till Mäss-entrén, där det hinns med ganska mycket eftersnack med alla inblandade och Emil och resten av celebriteterna ställer glatt up på en hel del idolfoton till fotoalbumen innan de måste avvika.

TEST AV LÄRDOMMAR: Nu är det helgen efter, och jag har gett mig ut på en lagom blöt och geggig skogsstig. Snögloppet hänger i luften men jag har nymonterade dubbdäck med redigt grovt mönster som biter kanonfint i både lerhål och på hala rötter. Jag har en favorit-irriterande backe jag alltid kör stopp i på min hemmarunda. Det har blivit något psykiskt med den. Det bara går inte att greja den. Men nu… Jag har gått igenom alla tips mentalt innan jag ger mig på mitt första försök. På den nedre inte så branta delen får jag till ett riktigt skönt flyt och jag känner hur jag nästan flyger uppför jämfört med hur det brukar bonka och slå i. Varje framhjulslyft ökar trycket på bakhjulet som biter sig fast ordentligt i klättringen uppför. Skön känsla! Men inget varar för evigt. I den övre brantare passagen får jag en snedstuts och kommer ur rytmen och kör sen på varenda sten man kan hitta innan det tar tvärstopp. Men känslan av flytet sitter kvar, så jag vänder ned igen och ger mig på backen en andra gång, och sen igen och igen… Till sist är jag herre över backen och grejar hela klättringen. Grym känsla att knäcka en gammal sur-backe. Resten av rundan avverkas med ett skönt flyt där jag lyfter över alla smårötter mm som kommer i min väg och jag kan nästan inbilla mig att jag får till ett sånt där skönt rull genom skogen som Emil snackade om.

TEKNIKTRÄNING: Något man inser efter coachningen med Emil är att de allra flesta tränar alldeles för lite teknisk cykling. Kondition och långloppsflås måste förstås tränas på ordentligt. Men med rätt teknik i skogen, och även på släta stigar med lite rötter, kan man vinna massor med fart och sparad energi om man cyklar med terrängen istället för att bara smälla på det mesta som kommer i ens väg. Jag har bestämt mig för att den här våren som kommer ska innehålla massor med kul teknikträning, även om det betyder att jag får dra ner på mängdträningen med flås och puls. Hoppas det tar mig till en ny nivå som MTB-cyklist! Snart är det vår…

Sign up via our free email subscription service to receive notifications when new information is available.