Sidebar

Swix köper Hard Rocx och satsar på cyklar

Nyheter

Swix Sport AS har ingått avtal med ägarna i Hard Rocx AS, om köp av 100 % av aktierna i företaget. Avtalet gäller från 1 januari 2016, och Hard Rocx hoppas genom försäljningen säkra en spännande framtid för varumärket hos de nya ägarna Swix. Förvärvet av Hard Rocx, en av Norges ledande leverantörer av långloppscyklar, blir ett led i Swix omfattande satsning på att blir en komplett helårsleverantör.

 

-Vi är mycket nöjda över vår överenskommelse med ägarna av Hard Rocx. Enligt oss är Hard Rocx klart ledande på mountainbike-segmentet i Norge, både vad gäller kvalitet och prestanda. Deras position inom långloppscyklar passar Swix som handen i handsken, det är där vi i dag har vår huvudmålgrupp. Uppköpet av Hard Rocx är en del av vår vision om att göra varumärket Swix till en ledande aktör oavsett årstid. Vi ser en perfekt match mellan Swix styrka som varumärke, vår kunskap om materialteknologi och starka distributionsmodell i kombination med Hard Rocxs unika kompetens inom MTB och satsningen på el-cykel, säger Ulf Bjerknes, VD på Swix Sport AS.

Efter 23 år som ägare av Hard Rocx säljer nu Lasse Mjerskaug og Steinar Trygve Liljedahl Karlsen sitt företag. Swix Sport köper Hard Rocx och startar en långsiktig och offensiv satsning på cyklar.

– Vi är mycket nöjda över att ha nått en överenskommelse med Swix Sport. På så vis tror vi att vår historia kan få fortsätta, och det känns tryggt att ha en ekonomiskt och strategiskt stark ägare. Vi känner också att vi är en bra match med Swix med tanke på att vi båda har en ledande ställning inom långlopps-segmentet, för sommar respektive vinter, säger Liljedahl Karlsen, VD i Hard Rocx AS.

För säsongen 2016 görs inga ändringar i varken sortiment, design eller verksamhet för Hard Rocx, men Swix planerar för ökad synlighet för cykelmärket. Hard Rocx fortsätter med samma personalstyrka och i befintliga lokaler i Asker utanför Oslo. Steinar Trygve Liljedahl Karlsen fortsätter som VD, och går samtidigt in i ledningsgruppen för sportsegmentet i Swix-koncernen.

 

– Avtalet med Swix är den bästa bekräftelsen på att vi har lyckats, efter 23 års satsning på att bygga den bästa cykeln för den norska marknaden. Vi har målmedvetet jobbat för att nå just ”Cykelvasasegmentet”, samtidigt som vi alltid haft fokus på att våra butiker och slutkunder ska få bästa service. Att Swix nu kommer in som ny ägare är det vi behöver för att ta varumärket Hard Rocx till nästa nivå. Vi har i många år kämpat på egen hand på en tuff marknad, så vi ser fram emot att tillsammans med Swix leda Hard Rocx vidare i många år framöver, säger Liljedahl Karlsen.

 

 – Den norska marknaden kommer märka att Swix och Hard Rocx gör en gemensam satsning på cykel. Hard Rocx kommer inte ändra design under 2016, men för 2017 är planen att cyklarna ska säljas under varumärket SWIX. Tillsammans med Hard Rocx planerar vi redan flera spännande lanseringar inom både MTB och el-cykel. Kommande år kommer det också märkas i SWIX sommarkollektioner att företaget nu även säljer cyklar. Dagens återförsäljare av Hard Rocx behöver inte bekymra sig om att gå miste om den välfungerande distributionsmodell som utvecklats hos Hard Rocx. Vi vill upprätthålla en exklusiv distribution, och de butiker i Norge som väljer att fortsätta satsa på våra cyklar kommer inte ha anledning att ångra sig. Hard Rocx kommer också inom kort att lanseras på den svenska marknaden, avslutar Ulf Bjerknes.

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR