Sidebar

MTB24.SE besöker Taiwan - Taipei Cycle

Nyheter

Cykelmässan Taipei Cycle i Taiwan är en av årets stora händelser. I princip alla asiatiska cykelfabrikanter finns på plats samt även många utländska. Det handlar om att synas för alla de besökande distributörer och uppköpare av cyklar, ramar, komponenter och den uppsjö av cykelprylar som finns. Mässan fyller tre stora hallar samt har en utomhusdel med utställare och testbanor.

Utbudet är enormt och känslan jag får är att största inriktningen är mot ”vardags-cyklar” i de lägre prisklasserna. Där efter är landsvägs/racer-cyklar en stor del. I MTB-segmentet finns massor med lågprisvarianter av ramar och tillbehör. 

De high-end MTB-cyklar och ramar jag personligen tycker är roligast att klämma på utgör ett något mindre antal än allt annat, men det betyder inte att det saknas. Flera av de stora märkena är här så som Giant (självklart eftersom de är Taiwanesiska) och Merida. KTM har en påkostad monter och visar stolt upp sitt utbud, bl.a.”Scarp 29 Prestige Di2”. En fulldämpad 29’a i kolfiber med kolfiberframgaffeln RockShox RS 1 29”. Vikten är nere på grymma 10,5 kg. Det ger ha-begär…

I Asien har 27,5 tums-cyklarna precis tagit fart eftersom Giant har marknadsfört de hårt i Taiwan och Kina. Annars är 26 tum helt dominerande.

Även många internationella online-shopar är här och jagar komponenter och kontakter. En sådan är www.superstarcomponents.com som är baserade i England men har sin största kundkrets, efter england, i skandinavien. Jag får mig en pratstund med ägaren Neil Wilkinson som stolt berättar om deras in-house produktion av pedaler och drevklingor mm som dom gör hemma i england. Han säger att tack vare rationell produktion och bra maskiner blir det billigare att göra grejorna i europa än att köpa in från asien. Han visar stolt ett vidioklipp på senaste fullautomatiska fräsmaskinen som gör pedaler.

I myllret av utställare och grejor försöker jag hitta årets trend. Utan någon djupare statistisk analys tycker jag mig skåda att alla MTB-tillverkare har minst en Fatbike på programmet samt även en eller fler varianter på sina MTB-cyklar med elmotor.

Fatbiken verkar vara här för att stanna ett tag. Några revolutionerande förändringar av Fatbiken kan jag inte se. Originalet Surly har här fått åtskilliga efterföljare i samma stil. Några lättare och mer åtråvärda och några ser uppenbarligen något fel-designade ut i proportionerna. Lite kul är det också att se att Fatbike-konceptet slagit igenom till 20-tum också, så ny skulle grabben kunna hoppa upp också. Men de ser lite tungt ut för en 6-åring…

Vid en närmare titt på elmotortrenden börjar det se ut som om det finns el-cyklar som skulle kunna passa i MTB-skogen också. Men frågan är om det funkar tillsammans med lera och vattenpölar? Man har ju stått på näsan några gånger i diverse gegg-hål och det vore ju trist att behöva släpa hem en tung kortsluten el-cykel. Elmotorn sitter placerad antingen i vevpartiet eller i bakhjulet. Utan att ha testat eller tittat närmare på specifikationer och prestanda så ser det av gammal vana lite vettigare ut med motorpaketet lågt placerat mellan fötterna i vevpartiet. Mer enduro-mc liknande. Centrerad och låg tyngdpunkt borde ge bättre känsla i cykeln än om man har ett stort motorpaket långt bak i bakhjulsnavet. Men det vore kul att testa någon gång…

Roliga varianter finns också på det mesta, där de praktiska och funktionella aspekterna kanske inte kommit i första hand. Vad sägs om en el-MTB i vargpäls? Kanske inte optimalt när man blött ner sig i skogen, blöt hund vet man ju hur det luktar.

En annan rolig design är att skippa ett rör i ramen och integrera sadelstolpen i de bakre stagen till bakhjulet. Undra hur det går med vridstyvheten…?

Jag är riktigt sugen på att för egen del hitta en fulldämpad ram i kolfiber för ett ”kinabygge” av en 29’er. Alla tillverkare har 29’er i kolfiber som hardtail. Lite svårare är det att hitta fulldämpade 29’er-ramar i kolfiber som ser vettiga ut. Några ser bra ut på håll, men vid en närmare titt är konstruktionen klumpig och tafflig. Är man ute efter 27,5 eller 26 tums MTB är utbudet betydligt bättre eftersom i princip ingen cyklar på 29’ers i asien. Om jag inte redan haft en alu-29’a som jag vill plocka delar från hade jag nog siktat in mig på en 27,5’a. Mest eftersom de ser så bra ut i proportionerna och designen. Men jag gillar mina 29-tumshjul så jag fortsätter leta. Tillslut hittar jag en leverantör som har riktigt fina ramar till bra pris. Tyvärr har han ingen 29-ram på mässan han vill skiljas från så min plan att stoppa en i resväskan går i stöpet. Det får bli mailkontakt och frakt vid ett senare tillfälle.

Köper man från e-bay gissar jag att man kan bli lite snopen vid leveransen om man bara tittat på e-bay bilder när man köper en kolfiberram från Asien. Mitt tips är att kolla noga på närbilderna och jämföra proportioner med närbilder på kända ledande märken.

Något utmattad efter en heldag på mässområdet får jag nog summera det hela med att det var kul att se... 

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR