Sidebar

Spinning in i den svarta zonen

Kost & Hälsa

Lördagen började med en härlig frukost bestående av en gröt-bas, där jag mixade en halv deciliter fiberberikad havregryn med lika mycket müsli, toppad med drottningsylt och en skvätt mjölk. Sedan bar det av till Gym och Sim för att bättra på formen med ett 45 minuter långt spinningpass.

Efter cirka tio minuters uppvärmning, med hög kadens och i stort sett inget motstånd  drog instruktören igång passet i skarpt läge. PÅ cykelns datoriserade panel har jag stenkoll på aktuell kadens, watt, puls, tid, och vilken växel (magnetbroms) mellan 0-24 som är vald. Efter en tämligen komfortabel inledning påbörjades klättringen, och tämligen snart hade min puls stigit från ljusblått, blått, grönt, gult upp till orange. Ytterligare en stund senare signalerade indikeringen på storbildsskärmen att jag cyklat in i röda zonen, vilket i mitt fall betyder en puls på 88-95 procent av min maxpuls (183 slag per minut enligt senaste testet på Bosön).

Upplägget på det här passet var utan några återhämtningsperioder, och under merparten av passet var det röd pulszon som gällde, då den inte tillfälligt dippade ner till orange eller skickades upp till svarta zonen.

Spinningpasset varade i 41 minuter och 21 sekunder, och efter det infann sig en skön känsla i kroppen. PTE-beräkningen visar att det här passet lägger grunden till en kraftig förbättring av min aerobiska förmåga. Dessutom blev jag av med en hel del vätska, och kalorier (697 kcal enligt den datoriserade uträkningen).  Samtidigt fick jag en härlig start på söndagen, och är laddad för den kommande arbetsveckan, som bland annat innebär en vecka med tvåhjuling vid Algarvekusten i Portugal.

 

På vägen hem köpte jag fyra kexchoklad, två 200-grams chokladkakor som jag ska ha som efterrätt till kvällens XL-pizza J

ANNONSERA HÄR
ANNONSERA HÄR